Mielipiteet

Eläkeliiton Kainuun piirin kannanotto: Energian hinnannousua on kompensoitava myös eläkeläisille

Eläkeliiton Kainuun piiri on seurannut huolestuneena energian ja polttoaineen hintojen nousua. Suomen hallitus on lupaillut hyvityksiä kalliin polttoaineen hinnan takia.

Eläkeliitto on jo ottanut kantaa esitykseen ja pitää esitystä riittämättömänä. Syy tähän on se, että keino, jolla helpotuksia kaavaillaan eli verotuksen matkakuluvähennyksen korotus kohdentuu vain työssäkäyviin. Työssä käynti ei saa olla ihmisen yhteiskunnallisen osallisuuden ehto.

Kainuun maakunta on laaja ja harvaan asuttu ja eläkeläisten määrä kunnissa lisääntyy. Energian ja polttoaineen hintojen korotus aiheuttaa elinkustannusten nousua.

MAINOS - mainos päättyy

Kaupassa käynti, terveyden ja sairaanhoidon palvelut, apteekkipalvelut ja kirjasto eivät ole saavutettavissa julkisen liikenteen avulla Kainuussa asuville eläkeläisille.

Asiointimatkat on tehtävä joka tapauksessa autolla, esimerkiksi Hossassa asuva joutuu asioimaan kuntakeskuksessa Suomussalmella ja välimatka on 100 kilometriä yhteen suuntaan. Kainuussa julkiset kulkuneuvot ovat hyvin vähäiset tai niitä ei ole ollenkaan, jolloin eläkeläiset ovat pakotettuja yksityisautoiluun.

Se, että nykyisiä energian ja polttoaineen hintojen nousun aiheuttamia kustannuksia helpotetaan ainoastaan työelämässä oleville, aiheuttaa huomattavaa eriarvoisuutta ikäryhmien välillä.

Nykyään painotetaan sitä, että eläkeläiset asuisivat mahdollisimman pitkään kotona, mutta lämmitysenergian ja polttoaineen hintojen aiheuttamien kustannusten nousu vaikeuttaa tätä huomattavasti.

MAINOS - mainos päättyy

Eläkeliiton Kainuun piiri pitää riittämättömänä päätöstä että energian hinnannousu hyvitetään vain työssäkäyville. Hinnannousun vaikutukset pitää ottaa huomioon myös eläkettä saavien tuloryhmissä eikä vain palkkatuloja nauttivilla.

Eläkeliiton Kainuun piirin kevätkokouksen puolesta,

Eira Seppänen