Mielipiteet

Lukijan mielipide: Hulluksi mennyt Suomussalmen ja muidenkin terveyskeskusten toiminta

Suomussalmen terveyskeskuksen vastaanottotoiminta on mennyt aivan käsittämättömän hulluksi: Lääkäreiden, sairaanhoitajien ja terveydenhoitajien omat nimikkohuoneet ja nimikyltit oven suusta on poistettu. Kaikki henkilöstö on siirretty johonkin yhteiseen tiimihuoneeseen työskentelemään ja ottamaan vastaan potilaiden puheluja.

Eri asia on, osaako potilas sinne soittaa monivaiheisten valikkojen kautta ja sattuuko hänellä olemaan viimeistä huutoa oleva ns. älypuhelin ja hallitseeko hän vielä sen "uuden päivityksen".

Jos asiakas sitten onnistuu saamaan puhelinyhteyden tuohon "tiimikeskukseen", niin siellä sitten hoitajat ja lääkärit pohtivat, mitä apua potilas mahdollisesti tarvitsee. Sitten hoitaja lähtee etsimään ja huutelemaan potilasta jostakin käytävästä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Jos hoitaja sattuu sitten löytämään potilaan, niin sitten hän lähtee etsimään vapaata huonetta toimenpiteitä varten.

Olen itse omin silmin kahdella käyntikerralla tämän vaiheen nähnyt. Ensimmäisellä kerralla vapaa huone löytyi kolmannen oven takaa ja toisella kerralla toisen oven takaa.

Olen kysellyt, miksi tällaiseen hulluun amerikkalaiseen "avokonttorikäytäntöön" on siirrytty Suomusalmella ja muuallakin Kainuussa.

Konsultti on kuulemma määrännyt tällaisen modernin digi-aikaisen käytännön. Potilaiden asiat hoidetaan digi-palvelun kautta pahimmassa tapauksessa näkemättä potilasta.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Esimerkiksi Suomussalmen terveysasemalla ei pääse enää sairaanhoitajan, terveydenhoitajan tai lääkärin vastaanotolle akuuttitapauksessakaan, jos ei soita älypuhelimella vastaanottoaikaa.

Kun ihmiset tulevat vanhalta muistilta vastaanottoon varaamatta aikaa, heitä ei oteta vastaan. Pitää soittaa päivystysnumeroon siitä vastaanottoaulasta. Niin jouduin minäkin viimeksi tekemään.

Entäpä jos ihmisellä ei ole älypuhelinta tai akku on tyhjä, tai jos potilas on sellaisessa tilassa, ettei hän pysty soittamaan? Esimerkiksi vanhukset tai vammaiset eivät siis pääse hoitoon. Potilas joutuu lähtemään takaisin kotiin niine hyvineen ilman hoitoa. Olen omin silmin nähnyt tämänkin asian.

Ensimmäisellä kerralla asiakas tavoitteli terveydenhoitajaa entisen tutun oven takana käytävässä. Huone oli tyhjä eikä asiakkaalla ollut puhelinta mukanaan. Asiakas lähti kiroillen kotiin. Toisella kerralla vanhus oli pyrkimässä vastaanotolle ilman etukäteissoittoa, sitten siihen näkyi tulevan joku henkilökuntaan kuuluva. En tiedä, miten kävi, saiko ikäihminen hoitoa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Olen haastatellut hoitohenkilökuntaa. Kukaan ei ole tyytyväinen tähän uuteen ulkopuolisen konsultin määräämään toimintaan. Hoitajat pitävät tätä "uudistusta" aivan hulluna ja käsittämättömänä. Olen myös kuullut, että Suomussalmen terveyskeskuksesta on lähtenyt henkilökuntaa muihin töihin tämän uudistuksen takia.

Kyllä talossa täytyy olla isäntä, joka ottaa vastuun vastaanottotoiminasta ja asiakkaiden palvelemisesta. Ei pidä antaa valtaa ulkopuoliselle kasvottomalle digifanikonsultille.

Jos nykyinen sote-hallitus ei puhalla heti peliä poikki ja palaa entiseen hyvin toimivaan vastaanottotoimintaan, jossa henkilökunnalla oli omat työhuoneet ja asiakas tiesi, mistä huoneesta tai käytävästä tapaa tutun nimikkohoitajan tai lääkärin, niin perussuomalaisille on tulossa murskavoitto seuraavissa Kainuun sote-aluevaaleissa.

Muuten – itse olen hyvin tyytyväinen saamaani palveluun Suomussalmen terveyskeskuksessa, sen jälkeen kun olen onnistunut pääsemään puhelinrumban läpi vastaanotolle. Marja-aikana tämä tapahtui vielä nopeammin.

Matti Mulari

Suomussalmen vastaanotolla aloitettiin työskentely uudella toimintamallilla marraskuun puolivälissä.
Kommentoi Ilmoita asiavirheestä