Paikallisuutiset
Kenkäkaupan käynnistäminen Suomussalmella oli hyvä päätös – Sporttipaja saa kivijalkamyymälään tukea verkkokaupasta
Asiakkaat omalta kylältä ja kauempaa ovat löytäneet Sporttipajan palvelut.
Juttu on julkaistu Suomussalmen Yrittäjät ry:n tiedotuslehdessä.
Kevättalvella Suomussalmen ydinkeskustaan muuttanut Sporttipaja on saanut uusista tiloista ja laajentuneesta valikoimasta paljon hyvää palautetta. Ja mikä tärkeintä, asiakkaat ovat löytäneet yrityksen palvelut ja käyttävät niitä.
Sporttipajalla pistäytyy paljon myös matkailijoita. Iloinen yllätys olivat kesällä kaupassa asioineet ulkomaalaiset matkailijat.
Sporttipajan verkkokaupan kautta tuotteita myydään Ivalosta Helsinkiin.
– Vasta lähetimme voimaharjoitteluun tarkoitetut uimaräpylät Helsinkiin ja potkurin Ivaloon.
Yrittäjät Riitta Mäkeläinen ja Teemu Mäkeläinen kokevat, että verkkokauppa on tarpeellinen kivijalkamyymälän tuki. Verkkokauppaa hyödyntävät myös paikalliset, jotka voivat katsoa sieltä, mitä liikkeessä on tarjolla.
– Olemme saaneet hyvää palautetta myös myymälästämme, joka on kodinomainen ja aika erilainen kuin moni muu. Emme ole käyttäneet valmiita ratkaisuja, vaan tehneet paljon itse. Haluamme, että myymälässä on tilaa ja rauhallinen tunnelma.
Mäkeläiset ovat saaneet mukavasti apua toisilta paikkakunnan yrittäjiltä. Esimerkiksi apua tuotevalikoiman suunnitteluun ja käytöstä poistettuja hyllyjä sekä mallinukkeja.
Kenkäkaupan käynnistäminen on osoittautunut erittäin hyväksi ratkaisuksi, vaikka Teemu Mäkeläinen joutuikin myymään traktorinsa kenkähankintojen rahoittamista varten. Traktorin puute hieman harmittaa Teemua, mutta mieli muuttuu, kun yrittäjät katsovat myyntitilastoja.
– Olemme myyneet Vikingin eräsaapasta tosi paljon. Lisäksi esimerkiksi Skechersin sekä Riekerin kenkien menekki on todella yllättänyt meidät positiivisesti.
Alaskan erävaatteiden myynnissä Sporttipaja on Pohjois-Suomen ykkönen.
– Tällaiset onnistumiset antavat voimaa jaksaa, vaikka työpäivät ovat pitkiä ja toisinaan raskaita, Riitta Mäkeläinen sanoo.
"Oma fiilis on myös hyvä mittari – omasta mielestä hyvältä vaikuttava tuote on yleensä se, joka myös kelpaa hyvin asiakkaille."
Tuotevalikoima on kasvanut hurjasti lyhyessä ajassa.
Urheilu- ja kenkäkaupan tuotteiden lisäksi myynnissä on esimerkiksi laukkuja, lasten talvivaatteita ja suomussalmelaisia käsitöitä. Yrittäjät täydentävät palvelujaan asiakkaiden kysynnän mukaan.
– Olemme oppineet, mille on kysyntää ja mikä käy kaupaksi. Oma fiilis on myös hyvä mittari – omasta mielestä hyvältä vaikuttava tuote on yleensä se, joka myös kelpaa hyvin asiakkaille.
Riitta Mäkeläiselle on tärkeää, että tavara kiertää tehokkaasti.
Esimerkiksi talvikenkävalikoima ei pysy samanlaisena syyskuusta kevättalveen, vaan täydentyy ja muuttuu.
– Suosimme pieniä eriä ja vaihtelevuutta. Asiakkaalla pitäisi olla aina jotakin uutta nähtävää, kun hän tulee meille.
Laukkujen valtava menekki oli yrittäjille yllätys. Myös käsintehtyjen nahkahattujen kysyntä ylitti odotukset, samoin kuin vastikään valikoimaan tulleiden paikallisten neuleiden menekki.
– Ihmiset arvostavat käsityötä.
Mäkeläisten lähtökohta on, että yhteenkään tiedusteluun ei vastata ei, vaan tuote tai palvelu pyritään järjestämään asiakkaalle.
Sopivaa kokoa ei välttämättä ole juuri kyseisellä hetkellä saatavilla, mutta suomussalmelaiset ovat valmiita odottamaan, että itselle mieleinen ja sopivankokoinen tuote toimitetaan kauppaan.
Suomussalmen Spottipajalle tullaan asioimaan myös lähikaupungeista tiettyjen tuotemerkkien ja -mallien perässä.
Sporttipajaan kuuluu nimensä mukaisesti myös pajatoiminta.
– Pajatoiminta on yksi tärkeä osa. Teemme suksihuoltoa, teroituspalvelua ja vaikka mitä. Metsäalan palveluja unohtamatta. Kesällä teimme myös yhden uudisrakennuksen ja maalasimme kattoja. Touhua on paljon.
"Mitä enemmän käyttää resursseja markkinointiin, sitä paremmin kauppa käy. Meillä yhden ihmisen työpanos menee melkein kokonaan markkinointiin ja verkkokaupan pyörittämiseen."
Tärkeä osa työtä on markkinointi. Yritys mainostaa tuotteitaan ja palvelujaan paikallislehdessä, verkossa sekä sosiaalisen median kanavillaan. Kaikki ovat tärkeitä.
– Mitä enemmän käyttää resursseja markkinointiin, sitä paremmin kauppa käy. Meillä yhden ihmisen työpanos menee melkein kokonaan markkinointiin ja verkkokaupan pyörittämiseen.
Mäkeläiset ovat saaneet edustamiltaan tuotemerkeiltä hyvää palautetta houkuttelevasta somenäkyvyydestä.
Yritys on myös kivunnut verkkokauppa-alustansa kakkoseksi some-linkkien tuomien kauppojen määrässä.
Sporttipaja on osa Sahasoi Oy:tä
Sporttipaja on pari vuotta sitten perustetun Sahasoi Oy:n markkinointinimi.
Sporttipaja on urheilu- ja kenkäkauppa, jonka vahvuutena on henkilökohtainen asiakaspalvelu.
Sporttipaja ei kuulu ketjuihin, koska haluaa päättää tuotevalikoimastaan itsenäisesti ja ottaa myyntiin sellaista, jolle heidän asiakkaillaan on tarvetta.
Sahasoi Oy on monialayritys.
Yritys tekee erilaisia metsätöitä ja kaataa pihapuita. Se tarjoaa myös huoltopalveluja ja rakennuspalveluja.
Yrittäjyyttä suunnitteleville Mäkeläiset suosittelevat avoimuutta. Keskustelujen kautta saa uusia näkökulmia ja kokemuksia.