110-vuotias Kianta-laiva on nähnyt monet tapahtumat sota-ajoista aina ilmastonmuutoksen päiviin
Julkaistu: 23.8.2022 klo 9:55Kianta-laivan risteilyjen sesonkiaika kestää juhannukselta elokuulle.
Kianta-laiva täyttää tänä vuonna kunniakkaat 110 vuotta.
Luottolaiva on nähnyt Suomussalmen Kiantajärven monet tapahtumat aina sota-ajoista ilmastonmuutoksen päiviin.
Kianta-laivan osaomistaja Olavi Väisänen on luotsannut luottolaivaansa tuhansia kertoja pitkin ja poikin Kiantajärveä.
Ruorin ääreltä hän on siirtynyt jo sivuun, mutta haluaa edelleen olla mukana laivan muussa toiminnassa.
– Haluan olla vielä matkassa. Ensi vuonna tulisi 50 vuotta omistajuutta täyteen. Laivassa on kuitenkin aina huoltamista ja minä haluan olla siinä mukana.
Olavi Väisänen odotti toukokuun alussa malttamattona jäiden sulamista. Kuva: Juhani Eskola
Kianta-laiva toimi aluksi uittohinaajana.
– Sen jälkeen se on ollut sodassakin. Silloin ihmeteltiin, että laivaa ei pommitettu kertaakaan.
Liikenne Kiantajärvellä oli sota-aikoina vilkasta.
– Muutamana vuonna Kianta-laiva kulki siinä jouluun asti. Järvi ei mennyt jäähän, kun liikenne oli niin kova.
Sota-aikana Kianta-laiva kyyditsi ihmisiä ja sotatarvikkeita.
– Eräällä kerralla kyydissä oli ollut sata miestä ja hevonen. Silloin laiva on ollut jo melkoisen täynnä.
Ostotarjouskin tuli, mutta Väisänen ei ollut valmis luopumaan siitä.
Kianta-laiva on vuosien varrella herättänyt kiinnostusta muuallakin.
Ostotarjouskin tuli, mutta Väisänen ei ollut valmis luopumaan siitä.
– Laiva olisi mennyt Kajaaniin. Olisin valmis luopumaankin omistajuudesta, mutta en sellaiselle yhtiölle, joka ei jatka hommaa Suomussalmella. Kun se on Suomussalmella tehty, niin antaa sen sitten olla täällä.
Olavi Väisänen sanoo laivan olevan aivan kelvollisessa kunnossa. Kuva: Juhani Eskola
Väisäsen mukaan laiva on aivan kelvollisessa kunnossa.
– Nytkin sillä on katsastus voimassa ensi syksyyn asti. Se on hiekkapuhallettu useamman kerran.
Laivassa oli alkujaan höyrykone.
– Kun ostin sen, siinä oli kuorma-auton kone. Sen jälkeen 1980-luvulla siihen vaihdettiin käytetty meridieselkone, joka on laivassa yhä. Se saattaa kestää vielä kauan, sillä laiva liikkuu tasaisilla kierroksilla, eikä kone ei kulu paljon.
Kianta-laivan luotettavuudesta kertoo paljon se, että se ei ole jättänyt koskaan matkalle.
– Kerran se on ajettu kuitenkin karille, mutta sehän ei tietenkään ollut laivan vika. Tällaiset laivat ovat pitkäikäisiä, jos niitä huolletaan hyvin. Vuosien varrella laiva on muuttunut. Käytännössä siinä ei ole muuta alkuperäistä kuin runko.
Kianta-laiva tipahti Väisäsen syliin sattumalta.
Hän ei ollut aikoinaan tarkoituksella ostamassa laivaa, mutta kohtalo puuttui peliin.
– Laiva tuli minulle korvauksena veloista vuonna 1972. Otin sen vastaan, kun rahaakaan velallisella ei ollut antaa. Sillä alettiinkin sitten liikennöimään heti seuraavana vuonna. Alussa laivalle oli pientä tilausta ja ajelin itse niitä, mutta mitään säännöllistä liikennettä sillä tehty.
Laivaa ajaa nykyisin yksi osakkaista Timo Juntunen .
Matkustajia Kianta-laivalla seilaa kesän aikana noin 2 000 - 3 000 sesongista riippuen, joka kestää juhannukselta elokuulle.
Kianta-laiva tipahti Väisäsen syliin sattumalta.
Laivanomistajien yhteistyö kunnan kanssa on tiivistä.
– Laivan varauskirja on kunnan matkailutoimistossa, sinne on keskitetty kaikki.
Risteilyt Turjanlinnaan, kirjailija Ilmari Kiannon kotiin, joka päivä 27.6.-14.8.2022 kello 11.00 ja klo 15.00. (Päivittäisristeilyllä vähimmäisosallistujamäärä 5 henkilöä).
Lähtö risteilylle Suomussalmen keskustan laivalaiturista, Viitostie 243. Kesto yhteensä noin 2 tuntia, josta noin tunti on Turjanlinnan alueeseen tutustumista.
Liput päivittäisristeilylle ostetaan suoraan laivalta. Laivalla käy maksuvälineenä käteisen lisäksi myös pankkikortti.
Kianta-laiva
Laiva on rakennettu vuonna 1912 Suomussalmella Siikalahden telakalla.
Alun perin se toimi uittohinaajana.
Muutettu henkilöliikenteeseen sopivaksi vuonna 1975.
Laivan kapasiteetti on 80 matkustajaa.